fredag 8 december 2017

Julkalendern 8 dec - Dom kallar mig Trinity - djävulens högra hand (1970)

@@@@
Tuff, rapp och rolig spaghettiwestern. Terence Hill och Bud Spencer spelar de vilda bröderna Trinity och Bambino som hjälper en samling mormoner att försvara sin mark mot giriga och våldsamma skurkar. Regissören E.B. Clucher (eller Enzo Barboni som han egentligen hette) skrev och regisserade här en riktig westernklassiker som satte Hill och Spencer på den internationella kartan ordentligt. Han gjorde under sin karriär ytterligare en handfull rullar med våra hjältar, men ingen kunde riktigt matcha Trinity. När jag var liten var det mycket snack om den här filmen bland de vuxna. När jag väl fick se den på någon dammig vhs så tyckte jag att den var ganska tråkig. Till skillnad från många av Hill/Spencers barnsliga men härliga actionstänkare så är Trinity lite mer vuxen, både i story och i ton, även om det finns en hel del humor. Den är också snyggare plåtad än många av deras senare äventyr. Om man bara ska se en enda Terence Hill och Bud Spencerfilm någonsin så vill jag nästan påstå att Dom kallar mig Trinity - djävulens högra hand är rullen att välja. Om man nu är så slut så man måste.
/Vrångmannen

Inga kommentarer: